måndag 10 december 2012

Fullkorn minskar risken för cancer... Eller?

Det brukar hävdas att fullkorn minskar risken för cancer vilket med största sannolikhet också stämmer.

Det är inte utan att man undrar lite över vad det är i fullkornet som har en cancerskyddande effekt. Min hypotes är att fullkornet i sig inte har någon skyddande effekt över huvud taget. Hur kan jag hävda något sådant? Det har ju visats i flera undersökningar att personer som äter mera fullkornsprodukter drabbas i mindre utsträckning än andra av cancer, och då i synnerhet i tarmen.

Jag blir mer och mer övertygad om att det fullkornet ersätter är boven i dramat, dvs. vetemjölet. Äter vi mer fullkorn gör vi det på bekostnad av att vi äter mindre av något annat och detta är givetvis vetemjölet. Hur blir det då om man helt och hållet eliminerar vetemjölet ur kosten, t.ex. med LCHF?

Ett argument mot LCHF som ofta framförs är att det är fiber- och fullkornsfattigt. Fullkornet skyddar ju enligt dom mot cancer, och personer som äter enligt LCHF skulle vara i riskzonen för den typen av sjukdomar.

Jag har mycket svårt att tänka mig att de studier som gjorts på fullkorn inkluderat personer som över huvud taget inte ätit vetemjöl eller spannmålsprodukter, och om de gjort det har de utgjort så pass liten del av den undersökta populationen att det inte går att dra några som helst slutsatser om dem. Antagligen har de redan på planeringsstadiet av studien exkluderats eftersom deras kost betraktats som alldeles för extrem.

Äter man fullkorn leder det till att man äter mindre vetemjöl. Mindre vetemjöl leder till att risken för cancersjukdomar i tarmen minskar signifikant. Jag upprepar frågan: vad händer om man skippar vetemjölet helt ur sin kost?

Sammanfattningsvis: Det är inte mera fullkorn som minskar risken för cancer, det är mindre mängder vetemjöl. Säkert skulle man se samma effekt utan fullkorn, men med motsvarande mängd vetemjöl, som om man åt mera fullkorn.

Vad som händer får framtiden utvisa, men jag är tämligen säker på att cancer i tarmen mer eller mindre kommer att vara ett minne blott.

Här finns rekommenderad läsning om vetemjölets effekter på våra kroppar.

2 kommentarer:

  1. "Vad som händer får framtiden utvisa, men jag är tämligen säker på att cancer i tarmen mer eller mindre kommer att vara ett minne blott."

    LCHF-kosten förfaller vara det bästa av det bästa för att ej "tråkas" ut av cancer - som jag ser det.

    SvaraRadera
  2. Hej, det var ett tag sen du skrev det här inlägget, så jag hoppas du ser min kommentar och fråga. Du fick mig en gång i tiden att börja med Maffetone-träning och det har jag hållt fast vid. Men jag fuskar lite och håller något för högt tempo och har inte tränat regelbundet, men det känns ibland som man inte kommer framåt med den metoden, dvs att man förbättrar sig. Och jag såg i ett gammalt inlägg från 2010 att du ifrågasatte maffetone-metoden. Så jag undrar hur du känner för den idag? Tränar du efter den? Vad tycker du? Vore mycket intressant att höra dina tankar, skriv gärna ett inlägg för det är nog fler som är nyfikna :)

    SvaraRadera